راهکارهایی برای غلبه بر ترس از خیانت در رابطه

راهکارهایی برای غلبه بر ترس از خیانت در رابطه

ترس از خیانت می تواند به دلایل متعددی در شما ایجاد شده باشد. ممکن است شما درد و رنج والدین خود و رابطه از هم پاشیده آن ها را در نتیجه خیانت دیده باشید؛ یا شاید شما شخصا این رنج را با شریک عاطفی بی وفایتان تجربه کرده باشید و یا اینکه به طرز ساده ای از شایع شدن این پدیده و تبدیل شدن آن به موضوع داغ کتاب ها و برنامه های تلویزیونی ناراحت شده باشید.

اما به هر حال ترس از خیانت شما بدون علت نیست. با این حال تنها به این دلیل که شما دلایل کافی برای شک کردن به صداقت رابطه تان دارید به این معنی نیست که واقعا باید به رابطه تان شک و تردید داشته باشید.

ما به 6 راهکار اشاره می کنیم که می تواند به شما کمک کند تا به ترس از خیانت غلبه کنید:

1. بپذیرید که ترس از خیانت، مفید و سازنده نیست

گاهی اوقات احساس می کنیم که نگرانی به ما کمک می کند تا از وقوع اتفاقات وحشتناک جلوگیری کنیم. اما واقعیت این است که علی رغم نگرانی و اضطراب های ما، آن ها بالاخره اتفاق خواهند افتاد. درک و پذیرش این موضوع که نگرانی و ترسی از خیانت شریک عاطفی تان هیچ کمکی به جلوگیری از رخ دادن آن نخواهد کرد اولین قدم برای غلبه بر ترس هایتان است.

2. تعمیم ندهید

ترس از خیانت احتمالا به علت شریک عاطفی تان نیست بلکه این ترس شما به خاطر روابط گذشته تان، داستان فیلم ها، تجربیات خانوادگی و غیره می باشد. این به این معنی است که طرز فکر و رفتارهای دیگران را به شریک زندگی خود تعمیم می دهید در حالی که او واقعا تا به حال چنین کاری را انجام نداده است. پس لطفا این رفتار را به شریک زندگی خود تعمیم ندهید و او را جزو افراد فریب دهنده در ذهن خود نظر نگیرید. این باور را داشته باشید که تعمیم دادن خیانت برای او مناسب نیست. او را براساس کارها و رفتارهای خودش قضاوت کنید و نه رفتارهای دیگران!

3. ترس از خیانت را ابراز کنید

شریک زندگی تان را از نگرانی هایی که در مورد خیانت دارید آگاه کنید. البته باید مراقب باشید که ترس هایتان در تمام گفتگوهایی که دارید نفوذ نداشته باشد اما باید این احساس آزادی را داشته باشید که می توانید ترس و نگرانی هایتان را با شریک عاطفی تان مطرح کنید. با این کار، هم او را از انجام کارهایی که می تواند باعث ترساندن شما بشود آگاه می کنید و هم فضای قابل اعتمادی ایجاد می شود که شما یاد می گیرید به دلواپسی های شریک عاطفی تان اعتماد کنید. در نتیجه اعتمادی در رابطه تان به وجود می آید و به شما کمک می کند تا به ترس از فریب خوردن و خیانت شریک عاطفی تان غلبه کنید.

4. به رابطه تان اهمیت دهید و از آن مراقبت کنید

هرکاری که به ذهنتان برای مقابله با ترس از خیانت می رسد را انجام دهید. بهترین راهکار برای پیشگیری از خیانت، تقویت کردن رابطه تان است. با همدیگر قرار ملاقات بگذارید، ارتباط منظمی داشته باشید، به یکدیگر کمک کنید و عشق خود را ابراز کنید و کارهایی شبیه این… هرچه قدر که رابطه خود را رشد و بهبود دهید قدرت و توانایی بیشتری برای مقاومت در برابر خیانت و اعتماد به نفس بیشتری نیز در رابطه تان خواهید داشت.

5. به خودتان توجه کنید

هرکاری را که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که خوشحال هستید. به کارهایی که بیرون از رابطه تان شما را خوشحال می کند فکر کرده و آن ها را کشف کنید. این کارها می توانند سرگرمی ها یا ملاقات با دوستان باشد؛ می تواند شغل شما یا فعالیت های اختیاری و داوطلبانه ای باشد که حس خوبی به شما می دهد. هنگامی که شما لذت و شادی های مستقل خود را بیشتر کنید متوجه خواهید شد که به شریک عاطفی تان وابسته نیستید که این بدان معنی است که لااقل تا حدودی ترس های شما کمتر خواهد شد. چون به این نتیجه رسیده اید که برای شاد بودن به رابطه عاطفی تان متکی و وابسته نیستید. آگاهی از این موضوع که شما فردی سرسخت و تاب آور هستید که توانایی غلبه بر چالش ها را دارید باعث می شود تا کمتر از اتفاقات ناخوشایندی مثل خیانت دیدن بترسید.

6. به مشاور مراجعه کنید

گاهی اوقات نیاز است که از یک متخصص، کمک حرفه ای دریافت کنید و با کسی صحبت کنید که بتواند به طور حرفه ای و شخصی شما را در فرایند غلبه بر اضطراب و ترس از خیانت و فریب خوردن راهنمایی و کمک کند.

این مطلب، با عنوان اصلی “وابستگی در روابط”، ترجمه مقاله ای است با عنوان ”6 ways to overcome your fear of infidelity” در سایت heraldtimesonline.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *