چرا به اهمال کاری مبتلا شدم؟!

چرا به اهمال کاری مبتلا شدم؟!

اهمال کاری، پشت گوش انداختن، به تعویق انداختن کارها، موکول کردن کارهای ضروری به آینده، رفتار بسیار شایعی است که در اکثر افراد وجود دارد. به سال گذشته تان فکر کنید:

چقدر از این قول ها به خود داده اید: شروع رژیم غذایی از شنبه؛ شروع ورزش و پیاده روی از ابتدای ماه؛ شروع نظافت منزل از جمعه آینده؛ خواندن درس های دانشگاه از اول ترم؛ صحبت با رئیس در زمانی مناسب؛ شروع فعالیتی جدید برای تغییر شغل از سال جدید و… اما هیچ وقت آن شنبه و روز اول ماه و سال نرسیده و بازهم فعالیت های مهم اما دشوارتان را به زمانی غیرقابل پیش بینی در آینده موکول کرده اید.

حال به هفته گذشته تان بیاندیشید:

  • آیا کاری بوده که باید انجام می دادید ولی انجامش نداده اید؟
  • آیا بازهم کارهایتان را تا آخرین دقیقه به تاخیر انداختید؟
  • چقدر کارهای ضروری تان را به تعویق انداخته و به انجام کارهای غیر ضروری پرداختید؟
  • چقدر در انجام دادن کارهای مهمی که لذت کمتری دارند کوتاهی کرده و به انجام کارهای غیر مهم لذتبخش سرگرم شده اید؟
  • در مورد کارهایی که به تعویق انداخته اید چه فکر می کنید؟
  • آیا نگران این بودید که نتوانید آن کار را به خوبی انجام دهید؟
  • آیا نگران این بودید که در انجام آن کار شکست بخورید؟
  • آیا فکر می کردید باید آن کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید؟
  • آیا معتقد بودید برای انجام عالی آن کار باید زمان زیادی را صرف کنید؟
  • سئوال اصلی این است که چرا با وجود اینکه می دانیم کاری را باید انجام دهیم، باز هم در شروع و انجام آن کوتاهی می کنیم؟

اهمال کاری، زمانی به عنوان یک اختلال و مشکل جدی شناسایی می شود که اولا موجب کاهش چشمگیر کارایی فرد شده باشد و ثانیا باعث تاخیر در انجام فعالیت ها و کارهای ضروری گردد و می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد؛ از جمله :

دلیل اول برای اهمال کاری

نداشتن مدیریت زمان و ضعف در برنامه ریزی گاهی باعث اهمال کاری می شود؛ زیرا افراد معمولا کارهای سخت را به تعویق انداخته و در لحظه آخر اقدام به انجام آن می کنند؛ به دلیل نداشتن زمان کافی معمولا آن فعالیت با اشتباهات فراوان انجام می شود و اضطراب زیادی به فرد تحمیل می شود.

برای مدیریت این قسمت، بهترین کار آموزش برنامه ریزی است تا بتوان برای انجام هرکار زمان کافی و مناسب در نظر گرفته و روند انجام هر فعالیت را مشخص کرد.

همچنین برای مدیریت بهتر زمان و استفاده از زمان برای انجام کارها و برنامه های روزانه تان، خوب است زمان مشخصی در طول روز را به استفاده از اینترنت، صفحات مجازی و گوشی تلفن همراه، تبلت و آی پد، تلویزیون و دیگر وسایل الکترونیکی تان اختصاص دهید و فقط در آن زمان ها به استفاده از این وسایل مشغول شوید.

همچنین بهتر است زمانی که می خواهید برنامه کاری تان را انجام دهید، استفاده از وسایل الکترونیکی و دنیای مجازی را کاملا قطع کنید زیرا این وسایل تمرکز شما را مختل کرده و باعث حواس پرتی و بروز اشتباه در کارهایتان شده و یا آنقدر سرگرم آن ها می شوید که فراموش می کنید به کارها و فعالیت های ضروری تان بپردازید.

دلیل دوم برای اهمال کاری

نداشتن پشتکار در انجام فعالیت های سخت و ضروری، گاهی باعث اهمال کاری می شود؛ زیرا انجام کارهای سخت نیاز به انگیزه ای قوی دارد تا محرک و مشوق فرد برای انجام باشد. اما معمولا افراد این انگیزه ها را انگیزه های بیرونی در نظر می گیرند؛ مثلا با خود می گویند باید همسری باشد که مرا تشویق کند تا من بتوانم رژیم غذایی ام را شروع کرده و پایبند باشم! باید والدینم از تلاش من قدردانی کنند و یا نمره بالایی در امتحان کسب کنم تا برای درس خواندن انگیزه داشته باشم! باید رئیسم بابت کارها و وظیفه شناسی ام از من قدردانی کند تا من انگیزه لازم برای انجام پروژه های سخت تر را داشته باشم!

انگیزه های بیرونی می توانند مشوق ما برای کارهایمان باشند، اما انگیزه های پایداری نیستند؛ زیرا با تغییر رابطه ما با افراد می توانند تغییر کنند. بهترین و قوی ترین انگیزه ها، مشوق های درونی هستند و باید تلاش کنیم به مشوق های درونی دست پیدا کنیم که محرک ما برای انجام فعالیت های سخت باشند.

داشتن پشتکار در انجام کارها مانند سوخت خودرو در زمان رانندگی در جاده های پرفراز و نشیب است؛ اگر هنگام سفر از سوخت رسانی به وسیله نقلیه خود غافل شوید، چیزی نخواهد گذشت که خودروی شما حتی اگر گران ترین و مجهزترین خودرو باشد، شما را قدمی به پیش نخواهد برد.

اگر برای انجام کاری تصمیم گیری کرده و شرایط را کاملا بررسی کرده و اقدام به انجام آن کار گرفتید، اما پشتکار برای پیگیری و قوی تر انجام دادن آن کار نداشتید، فرق زیادی با کسانی که کاری انجام نداده اند نخواهید داشت. برای داشتن پشتکار، انگیزه درونی قوی نیاز است و انگیزه از نیاز درونی نشات می گیرد.

مثلا شما می توانید وقتی تصمیم به انجام کار دشوار اما ضروری می گیرید، ضرورت انجام آن کار را با نوشتن ستون مزایا و معایب انجام آن فعالیت به خود یادآوری کنید و برای خودتان مشخص کنید با انجام این کار چه تغییراتی در شما، شخصیتتان و شرایط شغلی و حرفه ای تان ایجاد می شود و در طول انجام آن کار هرگاه احساس کردید انگیزه تان افت پیدا کرده، به این دست نوشته های خود مراجعه کنید و با مرور آن دوباره سطح انگیزه خود را افزایش دهید.

همچنین می توانید بعد از بررسی های لازم و تعیین روند انجام فعالیتتان، تصمیم خود را به اطلاع دیگرانی مانند اعضای خانواده و دوستانتان برسانید و از آنها بخواهید روند انجام کارتان را پیگیری کنند و از شما در مورد آن بپرسند. این کار باعث می شود تلاش بیشتری برای انجام آن کار کنید؛ زیرا ما معمولا به راحتی می توانیم با آوردن بهانه خودمان را توجیه کنیم اما دوست نداریم در نگاه دیگران انسانی تنبل، کاهل، اهمال کار و پشت گوش انداز به نظر برسیم.

دلیل سوم برای اهمال کاری

مهمترین دلیل وجود اهمال کاری، کمال گرایی یا کمال طلبی فرد است. کمال گرایی باعث می شود شروع انجام کارها را به تعویق بیاندازیم تا توانیم آن کار را با بهترین کیفیت و بهترین شکل ممکن در مناسب ترین زمان به انجام برسانیم. اهمال کاری، ارتباط زیادی با کمالگرایی دارد تا حدی که دور باطلی را ایجاد می کند که هرکدام دیگری را تشدید می کند؛ یعنی هرچه بیشتر کمال گرا باشید، بیشتر در انجام کارهایتان اهمال کاری می کنید و هرچه بیشتر اهمال کاری کنید، کمال گرایی تان بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *