بازسازی اعتماد از دست رفته در رابطه عاطفی

بازسازی اعتماد از دست رفته در رابطه عاطفی

اگر مطلب اهمیت اعتماد در رابطه عاطفی را مطالعه کرده باشید، متوجه حساسیت موضوع اعتماد در رابطه عاطفی شده اید. اکنون در این صفحه، قصد داریم تا مطالب ارزشمندی را در مورد بازسازی اعتماد از دست رفته برایتان ارائه کنیم.

متاسفانه بازسازی اعتماد از دست رفته، اصلا فرایند و رویه آسانی ندارد. اگر شما باعث از بین رفتن اعتماد شده‌اید، مسئولیتش را می‌پذیرید؟ شریک عاطفی شما چه قدر آمادگی دارد که مجدد به شما اعتماد کند؟ ساختن اعتماد، یک رابطه دو طرفه است که در بلند مدت و به آرامی شکل می گیرد و هر دو طرف رابطه برای آن باید کمک کنند.

زمانی که اعتماد از بین رفته است، عدم پذیرش خطا، انکار و یا پنهان کاری، همه چیز را بدتر می‌کند. اعتماد هیچوقت خود به خود به وجود نمی‌آید؛ بلکه ساختنی یا به دست آوردنی است. بعد از خدشه دار شدن اعتماد، بازسازی اعتماد ضروری است و رابطه نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اگر شریک عاطفی ما بی اعتماد شده است، نباید بگوییم: تو حساسی حالا که چیزی نشده! به او قولی ندهیم که نتوانیم انجامش دهیم، و برای جبران اشتباهمان، راه حل احساسی ارائه ندهیم. پس:

 

  • برای بازسازی اعتماد، نشان دهید که به بهبود رابطه تان علاقه مند هستید.

اجازه دهید همسر شما رفتارهای اعتماد برانگیز و تلاش شما را برای بازسازی اعتماد ببیند. بگذارید از رفتار شما متوجه شود چقدر از کرده ی خود پشیمان هستید و چقدر این رابطه برایتان اهمیت دارد و برای به بازسازی اعتماد او، حاضر هستید چقدر تلاش کنید.

 

  • وفاداری به قول ها و عملی کردن آن ها به بازسازی اعتماد کمک موثری خواهد کرد.

هدف از اعتماد سازی در یک رابطه این است که دیگران به گفته های شما اعتقاد داشته باشند. به یاد داشته باشید که ایجاد اعتماد نه تنها به قول هایی که می دهید و عمل می کنید ربط دارد، بلکه به قول هایی که قادر به انجام آن ها نیستید نیز مربوط است. خوش قولی، به دیگران نشان می دهد که از آن ها چه انتظاری دارید. با این کار هر شخصی به نوبه خود، احتمالاً با احترام با شما رفتار می کند و اعتماد بیشتری به شما خواهد داشت.

 

  • برای بازسازی اعتماد، نخست باید بیاموزید که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنید.

ارتباطات ضعیف، دلیل اصلی از بین رفتن روابط است. ارتباط خوب یعنی روشن بودن آن چه که شما به آن متعهد شده اید یا به آن متعهد نشده اید و آنچه در مورد آن توافق شده است. یعنی روشن و شفاف گفتگو کنید؛ و مطمئن شوید همسرتان حرف شما را درست متوجه شده است.

 

  • به خود یادآوری کنید که ایجاد و بازسازی اعتماد، به زمان نیاز دارد.

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، اعتماد سازی یک فرآیند روزانه است؛ پس قرار نیست خیلی زود به نتیجه برسید. برای ایجاد و بازسازی اعتماد، ابتدا قدم های کوچکی بردارید و تعهدات کوچک را بپذیرید؛ انگاه متوجه خواهید شد که با افزایش اعتماد، در انجام و پذیرش تعهدات بزرگتر راحت تر خواهید بود.

 

  • برای تصمیم گیری وقت بگذارید و قبل از هر تصمیمی، فکر کنید.

برای اعتماد سازی در یک رابطه، فقط تعهداتی را بپذیرید که بتوانید آن ها را انجام دهید و مورد رضایت خودتان هم باشد؛ در غیراین صورت با شجاعت بگویید “نه” . اگر با چیزی موافقت کنید که نمی توانید آن را انجام دهید، وضعیت بدتر خواهد شد.

 

  • به منظور بازسازی اعتماد، برای رابطه تان ارزش قائل شوید و آن را عادی در نظر نگیرید.

اعتماد اغلب از حضور بدست می آید. همه ما تمایل داریم به افرادی اعتماد داشته باشیم که به طور مداوم در همه اوقات خوب و بد، کنار ما هستند. همراهی و حضور در شرایط متفاوت، روش موثری برای ایجاد اعتماد است. گاهی گذر زمان موجب می شود شما از نظر عاطفی از همسر خود دور شوید. سرد شدن رابطه عاطفی می‌تواند به عدم اطمینان و شک کردن منجر شود. بنابراین با حضور در کنار همسر‌تان و تعامل با او برای رفع نیازها و خواسته های مشترکتان، می‌توانید متعهدانه رفتار کنید و به ساخت و بازسازی اعتماد کمک کنید.

 

  • مهارت های تیمی خود را رشد داده و در گروه های مشترک شرکت کنید.

وقتی شما در یک تیم نقش فعالی داشته و مشارکت داشته باشید، دیگران به شما بیشتر احترام می گذارند و بهتر می توانند به شما اعتماد کنند. این تیم می تواند شامل خانواده، فامیل، جمع دوستان و یا همکاران مشترکتان باشد. به یاد داشته باشید باز و گشوده بودن و تمایل به همکاری و مشارکت در تیم، مشخص می کند چه قدر شما به دیگران اعتماد می کنید و چقدر برای دیگران می توانید قابل اعتماد باشید. پس مهم است که در زمان حضور در تیم، به نظرات دیگران اهمیت داده و نشان دهید که شنونده خوبی برای نظرات هر چند متفاوت دیگران هستید و فعالانه گوش می دهید؛ افکار و بازخورد خود را محترمانه بیان کنید و نشان دهید که تمایل به همراهی با همسرتان در حضور دیگران دارید.

 

  • صادق و روراست باشید، تا اعتمادسازی کنید.

پیامی که شما منتقل می کنید باید همیشه صادقانه، دقیق و کامل باشد. اگر دروغ گفتن و حتی پنهان کردن حقیقت عادت شما باشد، هرچقدر هم کم باشد، از ایجاد اعتماد به شدت جلوگیری خواهد شد. هر بار که دروغ می گویید یا تمام حقیقت را نمی گویید، گویی آجری از دیوار اعتماد را تخریب می کنید.

 

  • برای بازسازی اعتماد، به دیگران کمک کنید.

کمک به دیگران، حتی وقتی هیچ سودی برای شما نداشته باشد، باعث ایجاد اعتماد به شما می شود. مهربانی کردن بدون چشمداشت، به ساخت ستون اعتماد کمک بسیاری می کند. پس تا می توانید مهربانی را با همسر و عزیزانتان افزایش دهید، به نیازمندان بی چشمداشت کمک کنید، به رفاه انسان های دیگر اهمیت دهید.

 

  • از بیان احساسات خود غافل نشوید.

ابراز احساسات و صراحت در بیان احساسات، معمولا راه بسیار خوبی برای ایجاد و بازسازی اعتماد است. از طرفی اگر دیگران بدانند که شما به احساسات خود اهمیت می دهید، بهتر می توانند به شما اعتماد کنند. شناخت احساسات و توانایی ابراز آن، به عبارتی هوش هیجانی، نقش مهمی در فرآیند اعتماد سازی دارد. توانایی دیدن و شناخت احساسات، ابراز و گفتگو در مورد آن ها، پیداکردن راهکار و یا اقدام موثر در جهت مدیریت احساسات و هیجانات، همان پذیرش احساسات است که علاوه بر اعتمادسازی، به تعادل شخصیتی شما نیز کمک بسزایی می کند.

 

  • قدردان دیگری باشید، تا اعتماد از دست رفته را بازیابید.

قدردانی و سپاسگزاری کردن نقش بسیار مهمی در فرآیند ساخت رابطه خوب و بازسازی اعتماد دارد. زمانی که شما رفتارهای مهر آمیز و خوب همسرتان را می بینید، تلاش هایش را می فهمید و قدردان حضور، تلاش و زحمات همسرتان هستید، نشان می دهد چقدر برای مدیریت زندگی و یک رابطه عاطفی مستعد و شایسته هستید که می تواند بشدت در ساخت اعتماد کمک کننده باشد. از ظرفی، اگر همسران، قدرشناس خوبی های یکدیگر نباشند و سپاسگزاری از یک رفتار خوب را ابراز نکنند، خودمحور و خودخواه به چشم آمده و می دانیم خودخواهی می تواند بشدت اعتماد را تخریب کند.

 

  • با مشورت همسرتان، کاری را انجام دهید که درست است.

انجام کاری برای دریافت تأیید دیگران یا صرفا برای دیده شدن، در حقیقت فدا کردن ارزش ها و اعتقادات خودتان است که به شدت منجر به از بین رفتن اعتماد به نفس و تخریب ارزش ها و اعتقادات شخصی می شود. همیشه کاری را انجام دهید که پس از مشورت همسرتان می دانید کار درستی است. همچنین برای جلب رضایت، توجه، اعتماد و همراهی همسرتان همواره تلاش کنید. به خاطر داشته باشید همسر شما وقتی فکر می کند شما هرچه دیگران می گویند را به خواسته های او ترجیح می دهید، یا به دنبال جلب رضایت دیگرانی بجز او و خانواده تان هستید و برای خواسته های همسر و فرزندانتان ارزشی قائل نیستید، نمی تواند به شما اعتماد کند.

 

  • عشق ورزی، کلید بازسازی اعتماد از دست رفته است.

قطعا وقتی فکر می‌کنید کسی شما را نادیده می‌گیرد، اعتماد کردن برای شما هم سخت می شود. همسر شما هم دقیقا اینگونه فکر می کند. قدر و ارزش همسرتان و تمام کار‌هایی که برای شما می‌کند را بدانید و از او بابت همه تلاش هایش قدردانی کنید. مراقب رابطه تان باشید و اجازه ندهید ابراز محبت و قدردانی نکردن، رابطه ای که برایتان ارزشمند است را خراب کند. فراموش نکنید یافتن فردی که شما را دوست داشته باشد، درک کند، و با همه دشواری های زندگی کنارتان بماند، آسان نیست. پس بگویید، بلند و مداوم بگویید تا بداند که چقدر او را دوست دارید.

 

  • به اشتباهاتتان اعتراف کنید و اعتماد از دست رفته را بازسازی کنید.

وقتی اشتباهاتتان را پنهان می کنید، دیر یا زود، همسر شما متوجه می شود که صادقانه رفتار نمی کنید. با رو راست و صادق بودن، بخش آسیب پذیر شخصیت خود را نشان می دهید که بسیار به همدلی و اعتماد سازی کمک می کند. با نشان دادن وجهه آسیب پذیر خود، همسرتان درک می کند شما نیز مانند همه انسان ها هستید و مثل بقیه اشتباه می کنید. اگر انکار کنید یا وانمود کنید که هرگز اشتباه نمی کنید، ایجاد یا بازسازی اعتماد را دشوار می کنید. زمانی که از خود یک شخصیت “کامل و بی نقص” نشان می دهید، نه تنها همسرتان، بلکه سایرین نیز احتمالاً نمی توانند به شما اعتماد کنند. پذیرش خطا و اشتباه، بیان اینکه اشتباه کردم، عذرخواهی و طلب بخشش، در فرآیند بازسازی اعتماد بسیار حاثز اهمیت است.

 

  • خواسته ها و نیازهای همسرتان را برآورده کنید.

با وجود مشغله ای که دارید، تلاش کنید همیشه خواسته ها و نیازهای همسرتان را در اولویت قرار دهید. در حقیقت با شناختن و دانستن نیازهای همسرتان، توجه کردن به خواسته های او و تلاش برای رفع احتیاحات او، گامی مهم برای اعتماد‌سازی برمی دارید. گاهی شاید همسر‌تان به شما نگوید که چه چیزی نیاز دارد، اما باز هم سعی کنید احتیاجات او را بشناسید و برای رفع آن تلاش کنید. خیلی مهم است که همیشه سعی کنید از او مراقبت کنید تا بداند که در کنار او هستید.

 

  • مشکلاتتان را انکار نکنید.

انکار، داروی اعتیاد ‌آوری است که شما را از تمام حقایق و امور مهم، فراری می دهد. هیچ رابطه ای بدون چالش و مشکل نیست و فرار کردن و انکار این مشکلات هم از شدت آن ها نمی کاهد. بنابر این به جای فرار از روبرو شدن با مشکلات، به دنبال راهی برای حل آن ها باشید. وقتی با مشکلی روبرو می شوید، مانند یک تیم باهم همکاری و همفکری کنید تا یا برای حل آن راهکاری بیابید و یا با یکدیگر به توافقی برای مدیریت آن مشکل برسید. تلاش برای حل و یا مدیریت مشکلات در رابطه نه تنها باعث افزایش صمیمیت بین شما می شود، بلکه همسرتان هم متوجه می شود می تواند روی شما به عنوان یک تکیه گاه حساب کند و اینگونه به بازسازی اعتماد از بین رفته کمک می کنید.

 

  • برای بازسازی اعتماد از میان رفته، به حساسیت های همسرتان احترام بگذارید.

همه ما حساسیت ها و خط قرمزهایی داریم که فرا رفتن از آن ها باعث رنجش و ناراحتی می شود. گاهی اوقات پذیرش این حساسیت ها ممکن است حتی دشوار باشد. اما با این وجود تلاش کنید بدون آنکه نسبت به حساسیت های همسرتان موضع دفاعی داشته باشید یا بگویید”تو زیادی حساسی” آن ها را بشنوید و برای درک او تلاش کنید. حتی می توانید با صحبت در مورد حساسیت های خودتان و نشان دادن بخش آسیب پذیر شخصیتتان، به او نشان دهید که می تواند بدون نگرانی از تایید نشدن یا قضاوت شدن، با شما راحت حرف بزند.

مهم است که بدانید همه ما در زندگی فقط در کنار کسانی که کاملا مورد اعتماد مان هستند و ما را قضاوت نمی‌کنند، می‌توانیم خود واقعی مان باشیم و وقتی جنبه آسیب‌ پذیر خودمان را به همسرمان نشان می دهیم، او می تواند اعتماد بیشتری داشته و خود واقعی اش باشد. این واقعی بودن در رابطه، نشان دادن نقاط آسیب پذیر به یکدیگر، و صحبت از خاطرات و افشاگری های مهم زوجین، زمانی که از سوی هردو با حمایت، همدلی و درک همراه باشد، تجربه صمیمیت، اعتماد و به دنبال آن میزان رضایت در رابطه، به شدت افزایش می یابد. به یاد داشته باشید همه ما به کسی می توانیم اعتماد کنیم که :

  • کنترل گر نباشد؛
  • بگذارد به راحتی با او صحبت کنیم؛
  • شنونده خوبی باشد؛
  • قضاوت، انتقاد، و سرزنش نکند؛
  • مسائل را به صورت کامل، شفاف و صادقانه با ما درمیان بگذارد؛
  • از دانسته هایش علیه ما استفاده نکند؛
  • در مورد مسائل مالی شفاف باشد؛
  • ثبات خلق داشته باشد (دمدمی مزاج نباشد)؛
  • در رفتارهایش ثبات و مداومت داشته باشد؛
  • در کنار ما، خود واقعی اش باشد؛
  • حرف‌ و عملش یکی باشد (هرچه می‌گوید انجام داده یا انجام خواهد داد)؛
  • اشتباهاتش را بپذیرد و انکار نکند؛
  • برای توجیه خود و اشتباهاتش دیگران را مقصر جلوه ندهد؛
  • بابت خطاهایش عذرخواهی کرده و در صدد جبران برآید؛
  • تنها به فکر خود، خواسته ها و منافعش نباشد.

کار‌هایی که در ادامه نام برده شده‌اند، ایده خوبی برای جلب و بازسازی اعتماد میان زوجین هستند:

  • برنامه ریزی تفریحات مشترک
  • گفتگو‌های مهم و جدی بر سر اختلاف نظرها و تلاش برای حل آن ها
  • به کار بردن کلمات محبت آمیز نسبت به هم
  • معذرت خواهی کردن و پذیرش خطاها و اشتباهات
  • ابراز کلامی و عملی دوستت دارم
  • قدردانی و تشکر از همسر‌
  • رفتار دوستانه و همراه با حفظ حریم با زوج های موفقی که رضایت از رابطه خود را به شما انتقال داده اند
  • ایجاد هدف مشترک و تلاش و همراهی برای رسیدن به آن
  • صادق بودن با خود و همسر در تصمیم گیری ها و حتی دلیل اشتباهات
    داشتن خلاقیت برای کسب تجربیات جدید مشترک.

در صورت تمایل نظرتان را ثبت کنید.

نشانی پست الکترونیک شما، نمایش داده نخواهد شد.