چگونه با اعتماد به نفس قرار آشنایی بگذاریم

بعد از جدایی عاطفی، چگونه با اعتماد به نفس قرار آشنایی بگذاریم؟

قرار آشنایی، همانند مسیری است که هرکس طی آن تجربه منحصر به فرد خود را دارد. تجربه یک قرار آشنایی یا قرار ملاقات بعد از یک دوره تنهایی می تواند اتفاقی هیجان انگیزی باشد؛ اما طبیعی است که در مورد آن احساس شک و تردید داشته باشید مخصوصا اگر یک شکست سخت و جدایی عاطفی را تجربه کرده اید. اگر می خواهید مجددا رابطه عاطفی جدیدی را شروع کنید مهم است که پس از جدایی، اعتماد به نفس تان را بیشتر کنید تا این جدایی به سلامت روانتان آسیب یا لطمه ای وارد نکند یا به یک موضوع چالش برانگیز تبدیل نشود.

 

نکاتی برای برگذاری یک قرار آشنایی

1- قبل از قرار آشنایی، بر روی پذیرش خود، کار کنید.

این کار را با پذیرش خودتان و شناختن ارزش وجودی تان شروع کنید. این را بدانید که شما هر طوری که هستید شایسته عشق و حضور در یک ارتباط سالم هستید. پذیرش خودتان همان گونه که هستید، شناخت نقاط ضعف و قوتتان، اعتماد به نفس لازم را به شما می دهد و افرادی را به سمتتان جذب می کند که برای کسی که واقعا هستید مناسب اند.

 

2- برای بهبودی، به خودتان زمان و فرصت بدهید.

این موضوع مهم است که پس از جدایی، به اندازه کافی به خودتان زمان بدهید تا هیجانات و احساساتتان قبل از شروع یک رابطه جدید، التیام پیدا کرده و تغییر کند. زمان مناسبی را برای فعالیت های خود مراقبتی، فکر کردن در مورد تجربیات و درس هایی که از رابطه قبلی تان یاد گرفته اید و به دست آوردن تعادل و ثبات هیجانی صرف کنید.

 

3- وقتی را برای فکر کردن درباره روابط گذشته تان اختصاص دهید.

قبل از اینکه درگیر قرار آشنایی جدیدی شوید، کمی زمان بگذارید و درباره روابط قبلی خودتان در گذشته و چیزهایی که از آن ها یاد گرفته اید فکر کنید. نیازها و ارزش هایتان و خواسته ها و توقعاتی که از شریک عاطفی تان دارید را در نظر گرفته و به آن ها توجه کنید. این خود اندیشی و شناخت بیشتر، به شما کمک خواهد کرد تا در زمان شروع یک ارتباط عاطفی جدید، با دید روشن تری به آن چه که می خواهید نزدیک شوید.

 

4- طرز فکر خودتان درباره جدایی پیش آمده را تغییر دهید.

داستان جدایی تان را با این دیدگاه که رابطه تان تاریخ انقضایی داشته است در نظر بگیرید. رابطه شما قرار نبوده که تا همیشه ماندگار باشد و در عوض فرصت های رشدی را برایتان فراهم کرده است. تعریف جدید شما از جدایی می تواند دیدگاهتان راجع به جدایی را تغییر دهد و با ذهنیت مثبت تری به سراغ آشنایی با فرد جدیدی بروید.

 

5- بر روی رشد شخصی خودتان متمرکز شوید.

در برنامه ها و فعالیت هایی شرکت کنید که به رشد، بهبود و سلامت شما کمک می کنند. مانند دنبال کردن سرگرمی ها، یادگیری مهارت های جدید، توجه و مراقبت از سلامت جسم و روان. سرمایه گذاری و وقت گذاشتن برای خودتان اعتماد به نفس و جذابیت بیشتری به شما می دهد که می تواند تجربه های قرار آشنایی های بعدی شما را بهتر و لذت بخش تر کند.

 

6- قرار آشنایی را با قدم های کوچک شروع کنید.

قدم های کوچکی را در قرار ملاقات آشنایی تان بردارید. مثلا می توانید برای یک قرار ملاقات آنلاین، پروفایل خود را درست کنید؛ در دورهمی های اجتماعی شرکت کنید یا اینکه در فعالیت هایی شرکت کنید که با علایق شما همخوانی دارند. با هر شیوه ایی که احساس راحتی می کنید خودتان را به دنیای آشنایی با فردی جدید برای تجربه یک رابطه عاطفی سالم برگردانید.

 

7- آهسته پیش بروید.

پس از جدایی، خودتان را آرام کنید و سعی کنید که بلافاصله یک رابطه جدید عاطفی را شروع نکنید. از آشنایی با فرد مورد نظر لذت ببرید و برای ساختن پایه های خوب یک رابطه، زمان بگذارید. نسبت به تجربیات جدید پذیرا باشید و قدم های کوچکی را در خارج از ناحیه امن خودتان بردارید.

 

8- باورهای منفی تان را به چالش بکشید.

باورهای ناکارآمد و منفی درباره خودتان، قرار ملاقات ها و آشنایی های جدید را پیدا کرده و به چالش بکشید و آن ها را با افکار مثبت و دلگرم کننده تری جایگزین کنید. همیشه این را به یاد داشته باشید که طرد شدن یا عقب کشیدن در قرار آشنایی، هیچ وقت ارزش وجودی شما را تعریف نمی کند. با اصلاح طرز فکر، می توانید با نگرش مثبت تر و اعتماد به نفس بیشتری قرار آشنایی داشته باشید.

 

9- انتظارات واقع بینانه ای از خود و رابطه عاطفی داشته باشید.

برای قرار ملاقات، فشار بیش از حدی به خودتان وارد نکنید و یا انتظار کامل بودن را از خود نداشته باشید. این نکته را در نظر داشته باشید که قرار ملاقات، فرایندی برای شناخت یک فرد است و هر تعامل و ارتباطی منجر به یک رابطه طولانی مدت نمی شود. با واقع بینانه تر کردن انتظارات خود از رابطه عاطفی، با فکری آرام تر و مطمئن تر به سراغ آشنایی و قرار ملاقات بروید.

 

10- خواسته ها و مرزهای خود را تعیین کنید.

قبل از برگذاری قرار آشنایی و ملاقات جدید، خواسته هایی که از رابطه جدیدتان دارید را به طور واضح و مشخص تعیین کنید. درمورد ارزش ها، نیازها و تمایلاتتان فکر کنید و آن ها را به روشنی مطرح کنید. مرزهای سالمی را مشخص کنید تا به لحاظ احساسی از خودتان محافظت کنید و مطمئن شوید که با حس اعتماد به نفس، وارد رابطه های جدیدی می شوید.

 

11- تمرین کنید تا رابطه را به طور موثری برقرار کنید.

برقراری ارتباط، یک مهارت کلیدی در قرار آشنایی است. از اینرو مهارت های ارتباطی مثل گوش دادن فعال، بیان واضح و روشن احساسات و افکار را در خود پرورش دهید. برقراری موثر ارتباط به ویژه در اولین قرار آشنایی، باعث ایجاد و حفظ رابطه می شود و به شما کمک می کند تا با اعتماد به نفس بیشتر و به صورت صادقانه، خود را ابراز کنید.

 

12- در خارج از محدوده امن خود، قدم هایتان را کوچک بردارید.

به تدریج و به مرور سعی کنید که خودتان را به چالش بکشید تا در قرار آشنایی، از محدوده ی امن خود عبور کنید. برای مثال این کار می تواند شروع کردن گفتگو و مکالمه با طرف مقابل، تعیین قرار ملاقات در زمان های مختلف، و یا تجربه فعالیت های جدید با یکدیگر باشد. هر قدم کوچک، اعتماد به نفستان را خواهد ساخت و تجربه های قرار ملاقاتتان را بیشتر خواهد کرد.

 

13- دایره روابط اجتماعی تان را گسترش دهید.

در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید و به گروه هایی بپیوندید که با علایق شما همسو هستند. این کار باعث می شود تا به طور طبیعی با افراد جدیدی آشنا شوید و دایره روابط اجتماعی تان را گسترده تر کنید. در دورهمی ها و باشگاه ها شرکت کنید و یا سرگرمی جدیدی را شروع کنید. همچنین ساختن یک شبکه ارتباطی متنوع می تواند شانس شما برای ملاقات و آشنایی با افراد سازگار و همخوان را افزایش دهد.

 

14- با خودتان روراست باشید.

فراموش نکنید که در طول قرار آشنایی و طی ملاقات، با خودتان روراست و صادق باشید. در روابط خود با دیگران، اصیل و واقعی باشید و به احساس خود اعتماد کنید؛ به شهود و حس درونی تان به هنگام تصمیم گیری در مورد شریک عاطفی احتمالی خود گوش دهید.

 

در پایان یادتان باشد که قرار آشنایی بعد از جدایی عاطفی، یک مسیر شخصی است و هرکسی تجربه متفاوتی درباره آن خواهد داشت. با خودتان صادقانه و صبورانه رفتار کنید و اجازه دهید که این روند به طور طبیعی طی شود. به احساستان اعتماد کنید و پیشرفت های خودتان را در طول این مسیر جشن گرفته و ستایش کنید. با طی کردن این قدم ها، این بار خواهید توانست قرار آشنایی را با نگرشی مثبت شروع کنید و نسبت به فرصت های احتمالی، پذیرا باشید.

در صورت تمایل نظرتان را ثبت کنید.

نشانی پست الکترونیک شما، نمایش داده نخواهد شد.