برای خوشبختی، منتظر شاهزاده سوار بر اسب سپید نمان

برای خوشبختی، منتظر شاهزاده سوار بر اسب سپید نمان

احساس خوشبختی یک حالت ذهنی است و رمز موفقیت در رسیدن به شادکامی، خوشبختی و شادی این است که خود را لایق خوشبخت شدن بدانیم، خود را برای دستیابی به آن باور کنیم و برای رسیدن به خوشبختی، باورهای سازنده داشته باشیم. بنابر این بعد از آنکه عمیقا و با همه وجود، خوشبختی را انتخاب کردید، نگرش های خود را بررسی کنید:

  • چقدر خود را باور دارید؟
  • چقدر به توانایی های خودتان ایمان دارید؟
  • چقدر باور دارید لایق خوشبختی هستید؟
  • چقدر باور دارید برای رسیدن به خوشبختی باید تلاش کنید؟
  • آیا خوشبختی را امری مسلم می دانید که باید بدون تلاش وجود داشته باشد؟
  • آیا خوشبختی را نتیجه ی رسیدن به پول زیاد، درآمد بالا، مهاجرت به کشوری پیشرفته، تغییر شهر محل زندگی، ازدواج، فرزند داشتن، پیداکردن شغل، درمان بیماری، خریدن خانه یا ماشین دلخواه و … می دانید؟
  • آیا فکر می کنید باید به هرکدام از خواسته هایتان برسید تا بتوانید خوشحال و راضی باشید؟
  • آیا فکر می کنید دیگران باید شما را خوشبخت کنند و نشسته اید تا کسی بیاید و شما را از بی انگیزگی، بی کاری، بی پولی، تنهایی و … نجات دهد؟
  • آیا فکر می کنید تا فلان مدرک دانشگاهی را نداشته باشید، به آرزوهایتان نمی رسید؟
  • آیا در انتظار شاهزاده سوار بر اسب سپید یا ملکه رویاهای خود هستید تا گرد شادی و خوشبختی را به زندگیتان بپاشند و شما را از زندگی تکراری و خسته کننده تان نجات دهد؟
  • آیا چشم انتظار یک ناجی هستید که با حضورش زندگی شما را تغییر دهد؟
  • آیا بیش از تلاش کردن آرزو می کنید؟ آیا بیش از اقدام عملی، رویا پردازی می کنید؟
  • و … .

اگر هرکدام از این باورها یا باورهایی از این دست را دارید لازم است بدانید شما هرگز روی سعادت و خوشبختی را نخواهید دید و اگر در ادامه جاده زندگیتان با همین فرمان پیش بروید به مقصدی غیر از افسوس، احساس خسران و بدبختی نخواهید رسید.

اما اگر با خواندن این متن به این نتیجه رسیده اید که مسیری که تاکنون طی کرده اید شما را به آنچه در پی اش بودید نرسانده و لازم است مسیرتان را تغییر دهید، باور داشته باشید همه چیز از خودتان آغاز می شود.

راه های کسب خوشبختی و افزایش احساس شادکامی

یافته های پژوهش های روانشناسی نشان داده شادکامی و احساس رضایت درونی را از چند منبع می توانید کسب کنید. یعنی بعد از آنکه انتخاب کردید خوشبخت و شادمان باشید، باورها و نگرش های اشتباهتان را کشف و اصلاح کردید، توانایی هایتان را شناخته و در جهت عملی و اجرایی کردن آن ها اقدام عملی انجام دادید، حال به وسیله انجام چند مورد، می توانید احساس شادکامی و رضایت درونی خود را افزایش دهید :

  1. خوب کنار آمدن با عزیزان و اطرافیان، حضور در رابطه های مطلوب و لذت بخش و تلاش برای حفظ و بهبود آن روابط؛ یعنی بودن در کنار عزیزانی که احساس متقابل دوست داشتن و دوست داشته شدن بین شما برقرار باشد و از بودن با آن ها و صرف زمان با آن افراد، لذت وافر کسب کنید، و برای سازگاری با یکدیگر و حفظ رابطه، تلاش مداوم داشته باشید.
  2. داشتن سبک زندگی لذت بخش؛ یعنی لذت بردن از شیوه زندگی ای که آن را انتخاب کرده اید، داشتن باورها و نگرش ها و انرژی مثبت نسبت به خود، دنیا و دیگران، توجه به خود درونی تان و تلاش برای بهبود شخصیت، انجام فعالیت های عملی مثبت در راستای حفظ حال خوب، نگاه مثبت به زندگی، توجه به سلامتی جسمانی؛ یعنی هرروز برای سلامت جسم و روانتان کار مفیدی انجام دهید، مثل انجام مدیتیشن، خوکاوی، خودسازی و خودشناسی، مطالعه، رعایت رژیم تغذیه ای مناسب، مصرف میوه و سبزیجات، ورزش و پیاده روی و … .
  3. داشتن پروژه ای ارزشمند در زندگی که باعث ایجاد انگیزه در شما برای تلاش و فعالیت باشد، فکر کردن به آن به شما انگیزه ای قوی برای حفظ و ادامه ی زندگی تان دهد، به شما احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس دهد، و همچنین فکر کردن به آن برایتان انرژی بخش باشد.
  4. انجام موارد سه گانه فوق و زندگی برطبق اصول اخلاقی و پایبندی به حفظ و رعایت حریم دیگران و احترام گذاشتن به خواسته های دیگران، به نحوی که انجام سه عامل فوق توسط شما، هزینه و باری بر دوش دیگران نداشته و مانع ارضای نیازهای دیگران نشود؛ به عبارت دیگر اقدام شما باعث نشود فرصت شادکامی را از دیگران بگیرید.

قانون طلایی خوشبختی

یکی از مهمترین اصول اخلاقی که ملزم به رعایت آن هستیم تحت عنوان “قانون طلایی” بیان شده است؛ قانون طلایی به ما می گوید که هر فرد باید بگونه ای با دیگران رفتار کند که دوست دارد در همان شرایط، دیگران با او رفتار کنند و بلعکس.

اگر کمی به این قانون دقت کنیم به یاد کلام گهربار مولای متقیان حضرت علی (ع) می افتیم که در سفارش به فرزندش گفت: ای پسرم! توصیه‌ام را دریاب، و نفس خود را ترازو و مقیاس میان خود و دیگران قرار ده؛ پس آنچه را که برای خود دوست داری برای دیگران نیز دوست بدار، و آنچه را که برای خود خوش نمی‌داری، برای دیگران هم خوش مدار؛ ستم روا مدار، آنگونه که دوست نداری به تو ستم شود؛ نیکی کن، آنگونه که دوست داری به تو نیکی کنند؛ و آنچه را که برای دیگران زشت می‌داری برای خود نیز زشت بشمار؛ و چیزی را برای مردم بپسند که برای خود می‌پسندی؛ چیزی را که نمی‌دانی مگو، بلکه همه چیزهایی که می‌دانی را مگو؛ از مواردی که دوست نداری که در مورد تو گفته شود.” (بحارالانوار.ج۷۲)

اگر دوست ندارید دیگران با شما بدرفتاری، توهین، بی احترامی و پرخاشگری کنند، قدم اول آن است که شما نیز این رفتارها را با آن ها نکنید. اگر دوست دارید مورد محبت دیگران قرار بگیرید، ابتدا باید خود محبتتان را ابراز کنید، اگر دوست ‌دارید شادمان باشید، مانع شادمانی دیگران نباشید و … .

برای داشتن و ساختن روابطی شاد و لذت بخش، برای توجه به باورها و نگرش های سازنده و سلامتی جسم و روانتان و در مسیر یافتن پروژه های ارزشمند زندگیتان، فراموش نکنید که موظف هستید به حقوق و نیازهای دیگران توجه نموده و مانع حال خوب دیگران نشوید. رعایت چهارشرطی که گیش از این مطرح شد، مسیر تازه ای برای رسیدن به حال خوب، شادکامی و خوب زیستن است که روان شناسان و پژوهشگران به ما آموزش داده اند.

اگر تا به حال گمان می کردید دنیا و دیگران را باید تغییر دهید تا خوشبختی و شادی را بدست آورید، اکنون می دانید رسیدن به خوشبختی جز از راه رشد درونی، تغییر باورها و نگرش ها، شناخت توانمندی ها و عملی کردن توانایی هایتان، هدایت اعمال و رفتارتان به مسیر درست اتفاق نمی افتد.

اگر از امروز از دنیای بیرون، عزیزان و اطرافیان، دوستان و همکاران، همسر و فرزندان، والدین و آشنایان، رئیس و کارمندانتان گلایه کردید که چرا با شما همراه نیستند، مسیر شما را هموار نمی کنند، به آنچه می گویید عمل نمی کنند و برای خوشبختی و شادی شما گامی برنمی دارند، به یاد بیاورید که امروز شما، با دیروزتان که خوشنودی را در بیرون از خود جستجو می کردید، متفاوت است و شما مسئول به عمل رساندن دانسته هایتان هستید.

طبق جدیدترین تعریف سواد از نظر یونسکو، علم با عمل معنا می شود؛ یعنی شخصی با سواد تلقی می شود که بتواند از دانسته های خود در جهت بهبود شرایط زندگی و ایجاد تغییرات مثبت سود ببرد.

به امید ایجاد سبک زندگی جدیدی به شکل مسئولانه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *