بیست نکته برای اینکه شریک زندگی بهتری باشید

بیست نکته برای اینکه شریک زندگی بهتری باشید

اگر می خواهید بدانید که چگونه با شریک زندگی خود رابطه بهتری داشته باشید، باید ابتدا روی خودتان متمرکز شوید. درحالی که اکثر افراد دوست دارند در شریک زندگی خود تغییر ایجاد کنند، اما واقعیت این است که شما فقط بر رفتارهای خودتان کنترل کاملی دارید.

اگر برای متعهد بودن آمادگی دارید و می توانید بر رشد و بهبود خود متمرکز شوید، 20 نکته ای که در ادامه ارائه شده است را به دقت و با توجه مطالعه کنید. در این مقاله، فهرستی از 20 راهکار آماده کردیم تا به شما کمک کنیم تا ارزش تعهد و اعتماد را درک کنید و به کمک آن ها کیفیت روابط با شریک زندگی خود را افزایش دهید.

1. صبوری در رابطه با شریک زندگی را تمرین کنید.

صبر و شکیبایی در برابر شریک زندگی، کلید درک متقابل و ازدواج موفق است. با اینکه بحث و اختلاف نظر در رابطه عاطفی، اتفاقی عادی و اجتناب ناپذیر است؛ اما صبوری می تواند با روش های مختلفی رابطه شما را به سمت و سوی بهتری حرکت دهد. ابتدا سعی کنید که با خودتان مهربان باشید و آزادانه احساساتتان را به شریک زندگی تان ابراز کنید. وقتی که متوجه این مسئله شدید که همیشه حق با شما نیست، در این حالت است که می توانید واقعا شریک خود را بشناسید و او را با تمام کم و کاستی هایش بپذیرید.

راهبردهای زیر می توانند به شما در این زمینه کمک کنند :

  • همیشه قبل از اینکه واکنشی نشان دهید، تا عدد ده بشمارید؛
  • از رابطه با شریک زندگی تان، انتظارات معقولی داشته باشید؛
  • خودتان و شریک زندگی را به خاطر اشتباهات غیر قابل اجتنابی که انجام داده اید ببخشید؛ چرا که همه ما مرتکب چنین اشتباهاتی می شویم.

2. در زندگی زناشویی به جای تمرکز بر مشکل به دنبال راه حل باشید.

طبیعی است که پس از به وجود آمدن یک مشکل احساسات ناخوشایندی داشته باشیم یا فکر کنیم که در یک چرخه بی پایانی از تعارض و درگیری گرفتار شده ایم. اما اگر می خواهید که رابطه تان با شریک زندگی را بهتر کنید باید به جای مشکل، تمرکزتان را برای پیدا کردن راه حل بگذارید. این کار در ابتدا ممکن است برای شما سخت باشد اما با توجه به توصیه های دکتر گاتمن -زوج درمانگر مشهور- شما باید تعارض های رابطه تان را حل و فصل کنید و برای این کار، باید به دنبال یک راه حل میانه باشید.

موثرترین راه برای برخورد با مشکلات و یافتن راه حل این است که حرف های خود را شفاف و واضح بیان کنید و مواردی را که تمایلی به پذیرش آن ها ندارید مشخص کنید. همچنین می توانید فهرست کوتاهی از نیازهای اساسی تان که فکر می کنید برای شادمانی و خوشبختی تان ضروری هستند را بنویسید و لیستی از مواردی را یادداشت نمایید که می توانید در آن زمینه ها با یکدیگر توافق و سازش کنید. با انجام دادن این تمرین ساده، شما مشکل را ساده تر می کنید و با همدیگر راه حلی را پیدا می کنید که برای هر دوی شما موثر وکارآمد است. با این راهکار می توانید مطمئن شوید که کسی از این راه حل ناراضی نیست و پایه های زندگی مشترکتان را به شکل سالمی بنا می کنید.

3. در ارتباطات با همسرتان، غرور را کنار بگذارید و به خود اجازه دهید که آسیب پذیر باشید.

بودن در یک رابطه عاطفی، فرصت فوق العاده ایی را برای شما فراهم می کند تا به یکدیگر تکیه کنید و تمام نقاط قوت و ضعفتان را با یکدیگر مطرح نمایید. برای اینکه بتوانید در این زمینه تعادلتان را حفظ کنید. باید مایل باشید که غرور خود را کنار گذاشته و آسیب پذیری های خود را بپذیرید.

اگر به شریک زندگی تان این اعتماد را داشته باشید که او می تواند مراقب احساسات و آرامش شما باشد، شما نیز در رابطه احساس راحتی بیشتری خواهید داشت و می توانید اعتماد بیشتری به احساسات خود داشته باشید. با اینکه در بعضی مواقع ممکن است این احساس را داشته باشید که بیش از حد خود را ابراز یا افشا می کنید اما به زودی متوجه می شوید که شریک زندگی تان از شما الگو می گیرد و در سخت ترین موقعیت های زندگی در کنار شما خواهد بود. روابطی که عاشقانه، بالغانه و ماندگار هستند همیشه توانایی تاثیرگذاشتن بر یکدیگر را دارند. بنابراین یاد بگیرید که چگونه به شریک زندگی خود جواب مثبتی دهید و از رشد و بهبودی ازدواج یا رابطه تان لذت ببرید.

4. برای رشد فردی خود مشتاق باشید.

بسیاری از افراد می خواهند بدانند که چگونه مهارت های بین فردی خود را بهبود ببخشند؛ ساده ترین جواب این است که اول از همه روی خودتان کار کنید. بهبود یا حفظ رابطه با همسر به شکلی که رضایت بخش باشد، نیاز به صبوری وتلاش زیادی دارد. با این وجود اکثر افراد این واقعیت را نادیده می گیرند که مهم ترین راه برای اصلاح رابطه با شریک زندگی این است که خودتان به نسخه بهتری تبدیل شوید.

این کار می تواند شامل مدیتیشن، پذیرش خودتان به هر شکلی که هستید یا انجام فعالیت هایی باشد که ارتباط چندانی با رابطه عاطفی شما ندارد. انجام این کارها باعث می شود که شما بتوانید دیدگاه جدید و خوش بینانه ای به جهان داشته باشید و درنتیجه رابطه تان را با شریک زندگی تان به سمت و سوی بهتری ببرید. علاوه بر این، طبق نظر متخصصان رشد و توسعه فردی، کارکردن روی خودتان، تاثیرات مثبتی بر شریک زندگی خواهد داشت؛ چراکه آن ها نیز برای رشد و پیشرفت فردی ترغیب می شوند.

5. مهربان بودن با شریک زندگی را تمرین کنید.

با وجود اینکه در ظاهر ممکن است مهربان بودن برای تبدیل شدن به یک پارتنر بهتر روش بی فایده ای به نظر برسد اما اگر آن را عملی کنید نتایج آن شما را متعجب خواهد کرد. مهربان بودن خصوصا در مواقعی که ناراحت و غمگین هستید کار دشواری است اما برای این مشکل نیز راه حلی وجود دارد.

هر روز صبوری و مهربان بودن را تمرین کنید و با شریک زندگی خود با احترامی که خودتان انتظار دارید رفتار کنید. با یادآوری چیزهای مثبت کوچک در ذهنتان، حتی در مواقعی که با یکدیگر جر و بحث شدیدی می کنید، با ادب و احترام بیشتری رفتار خواهید کرد. دلگرمی، همدلی و عشق، همیشه راهبردهای موثری برای هدایت رابطه شما در مسیر صحیح هستند.

6. در قضاوت کردن عجله نکنید.

اگر می خواهید بدانید که چگونه همسر و پارتنر بهتری باشید، ابتدا باید سعی کنید که بیشتر به صحبت های شریک زندگی خود گوش کنید و کمتر او را قضاوت کنید. ما در اغلب اوقات به شریکمان دلگرمی می دهیم یا بیش از حد صحبت های او را تفسیر می کنیم. اگر بتوانید کمتر قضاوت کنید و به او اجازه دهید تا آزادانه صحبت کند، در این صورت راه حل طلایی را پیدا کرده اید. اینکه بتوانید نظر یا عقیده خود را بدون ترس یا نگرانی از طرد شدن ابراز کنید احساس زیبا و لذت بخشی است. درک و فهم متقابل میان زوجین، همواره یکی از نشانه های یک رابطه عاشقانه بوده است، و باعث رشد شخصیت طرفین و ابراز احساسات مثبت می شود. به شریک زندگی خود اجازه دهید که از مزایای شک و تردید بهره مند شود و از این کار به خاطر نگرانی از تاثیر آن برشما اجتناب نکند.

7. به خود یاد آوری کنید که چرا با او در رابطه هستید.

طبیعی است که وقتی استرس ها و مسئولیت های روزمره به سراغ شما می آید به راحتی دلایلی که به خاطر آن عاشق شدید را فراموش می کنید. با این حال اگر تمایل دارید که کیفیت رابطه با همسرتان را بهتر کنید، باید به طور روزانه آن را به خود یادآوری کنید. با شریک زندگی خود جاده خاطراتتان را مرور کنید و به طور پیوسته تجارب و خاطرات لذت بخشی که داشتید را به یکدیگر یادآوری کنید. یادآوری آن روزهای پرشور و هیجان، می تواند به هردوی شما کمک کند تا در حال حاضر اوقات خوشی را با یکدیگر داشته باشید.

8. قبل از توصیه کردن، به خوبی گوش کنید.

شنیدن و درک کردن قبل از توصیه کردن باید کار ساده ای به نظر برسد اما بسیاری از زوجین با این مشکل درگیرند. برای تجربه شادی و موفقیت در عشق و روابط باید تلاش کنید تا از ارائه پند و نصیحت خودداری کنید و در عوض یاد بگیرید که بیشتر به صحبت های طرف مقابلتان گوش کنید.

انسان ها به صورت ذاتی تمایل به فهمیده شدن و درک شدن دارند. این میل در ژن های ما نهفته شده و از زمان شروع بشریت وجود داشته است. با این حال صرف نظر از اینکه مهارت های ارتباطی ما تا چه اندازه کارآمد هستند، زوجین گاهی اوقات با این معضل مواجه می شوند. زمانی که شریک زندگی تان احساس می کند که درک و شنیده شده است به تدریج کیفیت رابطه تان بهتر می شود و احساس محبت و صمیمیت در طول زمان افزایش می یابد. بنابراین به جای اینکه در گفتگوهایتان منتظر نوبت صحبت کردنتان باشید، به کلمات و احساساتی که ابراز می کند توجه کنید تا او را عمیقا درک کنید.

9. به شریک زندگی خود به عنوان یک فرد خاص و منحصر به فرد احترام بگذارید.

این که به هر صورتی که باشید پذیرفته شوید، دوست داشتنی است. اگر بتوانید متقابلا همین کار را انجام دهید پس از مدتی می بینید که او نیز در حال رشد است. برای اینکه بتوانید رابطه عاطفی خوبی داشته باشید بایستی قادر باشید که شخصیت خود را بدون ترس از طرد یا قضاوت شدن از سوی شریکتان شناخته و کشف کنید و به او نیز همین فرصت را بدهید.

10. فعالیت های خود مراقبتی را انجام دهید.

روابط عاطفی، نوعی رقص ظریف و حساس میان دو نفر است که درآن هر دو شرکت کننده بایستی احساس خوشبختی کنند تا عشق میان آن ها شکوفا شود و ازدواجشان با هیجانات خوشایند بدرخشد؛ گرچه ممکن است تعجب کنید که چطور می توانید خودتان را در رابطه بهتر سازید و چرا این کار در وهله اول ضروری است.

برای قدردانی و درک صادقانه شریک زندگی تان اول از همه باید با خودتان مهربان باشید، زمانی که نیازهای شما برآورده شود، با دیگران راحت تر همدلی می کنید و به ابراز احساسات و محبت های همسرتان نیز توجه بیشتری می کنید. بنابراین خودخواه بودن در حد میانه و اعتدال به سود رابطه شماست. به خودتان برای استراحت زمان کافی را اختصاص دهید، علایقتان را دنبال کنید و مطمئن شوید که شریک زندگی شما نیز همین فرصت ها را در رابطه تان دارد. وقتی که هردوی شما احساسات خوشایند زیادی را تجربه کنید، حل و فصل موقعیت ها و مسائل چالش برانگیز آسان تر خواهد بود.

11. به خانواده شریک زندگی خود، عشق بورزید.

ازدواج و روابط، ساختارهای پیچیده ای هستند که بیشترین تاثیر را بر شما و شریک زندگی تان دارند. در هر صورت اگر می خواهید که زندگی مسالمت آمیزی داشته باشید، باید تاثیر آن را بر سایر اعضای خانواده نیز در نظر بگیرید. با وجود اینکه ترجیح دادن خانواده خود امری طبیعی است اما باید به خانواده همسر خود نیز احترام بگذارید و از آنان قدردانی کنید. بعلاوه با شریک زندگی خود در مورد مناسب ترین برخوردی که باید با خانواده او داشته باشید گفت و گو کنید و این اطمینان را داشته باشید که شما به عنوان شریک زندگی همیشه در اولویت قرار دارید. اگر در زمینه روابط خانوادگی گسترده، همسو و هم عقیده باشید، این ویژگی می تواند پیوند شما را محکم تر کند و اعتماد و حمایت بیشتری را ایجاد کند.

12. با یکدیگر برای حفظ سلامتی تان تلاش کنید.

ورزش کردن به همراه شریک زندگی تان نه تنها برای سلامت جسمانی شما مفید است، بلکه برای ارتباطتان نیز منافعی دارد. بنابراین برای بهبود رابطه تان، می توانید برای گردش و پیاده روی، گذراندن یک دوره آموزشی رقص یا هر نوع فعالیتی که هردوی شما از آن لذت می برید، برنامه ریزی کنید.

از نظر فیزیولوژی، هورمون هایی که در حین ورزش ایجاد می شوند مانند اندورفین، شما را شادتر می سازد و تحرک و ورزش با همسرتان به دوام رابطه تان کمک زیادی می کند. همچنین این موضوع اهمیت دارد که درباره اهداف و معنای زندگی خود با شریک زندگی تان صحبت کنید زیرا این کار باعث محکم تر شدن و بهبود رابطه تان می شود. ورزش کردن به طور مشترک، باعث می شود که استرس و تنش های شما کمتر شود و فرصتی را فراهم می کند که در ضمن بهبودی رابطه از ورزش کردن نیز لذت ببرید.

13. در رابطه با پول و دارایی مالی و معنایی که برایتان دارد با او صحبت کنید.

چه این حقیقت را بپذیریم یا آن را نادیده بگیریم، ثروت و دارایی یکی از مولفه هایی است که زندگی ما را تعریف می کند. براساس نحوه تربیت، والدین و شرایط متفاوت زندگی، همه ما سواد اولیه ای از نحوه مدیریت پول و منابع مالی داریم. همان طور که واضح است اکثریت زوج ها مشکلات مالی دارند اما حقیقت این است که بحث و اختلاف هرگز بر سر دارایی نیست بلکه همیشه در مورد مسئله ای عمیق تر است. برای فهم این موضوع که رابطه خوب با وجود ثروت چگونه است ابتدا لازم است بدانید که شریک زندگی شما در مورد آن چه نظری دارد. بنابراین مهم است که یک گفتگوی صادقانه درباره منابع مالی داشته باشید و به توافق و سازشی برسید که برای هردویتان لذت بخش باشد. فراهم کردن برنامه و نقشه های مالی مانند نقشه عشق، می تواند به شما کمک کند تا رابطه صمیمانه تری داشته باشید و شریک بهتری نیز باشید.

14. به شریک زندگی خود وفادار باشید.

هر رابطه موفق و عاشقانه ای بر پایه اعتماد و تعهد بنا شده است. اگر برایتان سوال است که چه چیزی شما را به شریک بهتری تبدیل می کند پاسخ این است که در زمان های سخت و چالش برانگیز در کنار او باشید. اگر چه مهم است که به شریک زندگی خود عشق بورزید اما تعهد و وفادار بودن اهمیت بسیار زیادی دارد. می توانید این کار را با رفتارهای کوچکی مانند قدردانی یا حتی با اقدامات مهم تری مثل مراجعه به مشاور زوج درمانی در هنگام مواجهه با یک مشکل، نشان دهید.

تعهد برای زوجین می تواند به شکل های متفاوتی باشد اما در بطن هر رابطه امن و مستحکمی این باور وجود دارد که شریک زندگی تان همیشه پشت شما خواهد بود. راز خوشبختی و رضایت از زندگی همین اصل است که به جای دوری و فاصله گرفتن، در کنار یکدیگر باشید.

15. به گذشته خود نچسبید.

آسیب هایی که در گذشته تجربه کرده اید می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند و باعث شود که ارتباط خود را با شریک زندگیتان قطع کنید. ماندن در گذشته می تواند زمان فعلی شما را خراب کند. پس به دنبال درمان باشید و با هم راهی را پیدا کنید تا به سوی آینده حرکت کنید. یادگیری مهارت و راهبردهای مقابله ای به شما کمک می کند تا در لحظه حال توجه بیشتری به موارد مثبت داشته باشید و بتوانید بر ناراحتی ها و آشفتگی تان غلبه کنید. علاوه براین به خود اجازه دهید که دوره و روند بهبودی را طی کنید و دراین مسیر با شریک زندگی خود صادق باشید. این کار نیز می تواند باعث تقویت و محکم تر شدن رابطه شما شود.

16. در مورد آنچه درحال وقوع است صادق و روراست باشید.

بسته به اینکه موضوع صحبت شما چه چیزی باشد، صحبت صادقانه با شریک زندگی، ممکن است کار خیلی آسانی نباشد. با این حال برای بهبود رابطه تان باید در ابتدا یاد بگیرید که چگونه پذیرای گفتگو با او باشید. شما باید بتوانید بدون قضاوت کردن با نگرش و دیدگاه های دیگران همدلی کنید و در مورد هیجانات خود با صراحت صحبت نمایید. اگر انگیزه بیشتری برای گفتگو با شریک زندگی تان دارید می توانید از مجموعه کارت های گفتگوی موثر جان گاتمن استفاده نمایید. این مجموعه کارت ها می تواند روش سرگرم کننده و محبوبی برای شناخت عمیق تر همسرتان و حمایت از او باشد.

17. آن چه را که می گویید انجام دهید.

اعتماد، با انجام کارهای بزرگ در زندگی ساخته نمی شود؛ بلکه پایبندی به قول هایی که می دهید آن را به مرور زمان در رابطه ایجاد می کند. با وجود آگاهی از این مسئله که همه ما در زندگی اشتباهاتی داریم و این کاملا طبیعی است؛ در هر صورت شما باید به قول هایی که داده اید عمل کنید؛ بدون توجه به اینکه چقدر جزئی یا کم اهمیت هستند. بدقولی های روزانه ای که به اعتماد شریک زندگی شما ضربه می زند به مرور زمان باعث کم رنگ تر شدن عشق و محبت در رابطه تان و اغلب به طلاق یا رنج و ناراحتی منجر می شود.

پس برای اینکه شریک بهتری باشید تمام چیزی که نیاز دارید این است که به قول های خود پایبند بمانید و در مواقع نیاز در کنار همسرتان باشید. حتی اگر اعتماد در رابطه تان آسیب دیده است و به دنبال راهی برای بهبود رابطه تان هستید، باز هم می توان کارهایی را برای بازسازی اعتماد انجام داد. اشتباهات خود را بپذیرید، از زوج درمانگر کمک بگیرید و به قول های خود عمل کنید.

18. کارهایی را انجام دهید که شریک زندگی تان را خوشحال می کند.

ساختن یک زندگی مشترک موفق، نیاز به صبر و تلاش زیادی دارد؛ اما مزایای یک رابطه شاد و دلنشین ارزش تلاش را دارد. در حالی که ممکن است دوره ماه عسل یک رابطه، پس از دو سال به پایان برسد، عشق خالصانه و رشد یافته می تواند برای یک عمر میان شما ادامه داشته باشد.

بسیاری از روانشناسان انجام فعالیت های ساده ای مانند قدردانی یا تشکر کردن را به عنوان نکات کوچک اما ارزشمندی برای بهبود رابطه توصیه می کنند. شاید به نظر شما این کار پیش پا افتاده ای به نظر برسد اما شما را ترغیب می کند که به دنبال روش های بیشتری برای خوشحال کردن پارتنرتان باشید. یک ایده خوب می تواند این باشد که در یک قرار ملاقات شبانه، از او دعوت کنید که فیلمی را که او دوست دارد تماشا کنید یا در کلاس آنلاین آَشپزی ثبت نام کنید. واقعیت این است که غرق شدن در استرس های زندگی روزمره آسان است؛ اما تلاش برای قدردانی و ابراز عشق به دیگری به شکل منظم بهترین راه برای تقویت رابطه شماست.

19. قدردان شریک زندگی خود باشید.

با وجود این که پیدا کردن دلایلی برای قدردانی، زمانی که در اوج یک درگیری هستید ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما مهم است که هر روز از شریک زندگی خود تشکر و قدردانی کنید. گاهی اوقات برای بهبود رابطه زوجین، گفتن یک “متشکرم” ساده کافیست. قدردانی کردن یک روش عالی برای افزایش صمیمیت، مستحکم تر کردن پیوند و بهبود رابطه تان می باشد. همانطور که به آسانی قدردانی می کنید، در حقیقت می خواهید مطمئن باشید که پارتنرتان متوجه می شود که تا چه اندازه شما را با هر رفتار کوچکی که انجام می دهد خوشحال می کند؛ حتی اگر این کار فقط آماده کردن یک فنجان قهوه در ابتدای صبح باشد.

20. هر روز زمانی را برای با هم بودن در نظر بگیرید.

بسیاری از افراد می خواهند بدانند که چگونه فرد بهتری در رابطه باشند اما درصد کمی از آن ها حاضرند ساعت های زیادی را به معنای واقعی کلمه برای این کار صرف کنند. آیا تا به حال می دانستید که گذراندن تنها 6 ساعت در هفته با شریک زندگی تان می تواند تاثیرات مثبت زیادی بر رابطه شما داشته باشد؟ با سپری کردن بخشی از روز با یکدیگر مانند برنامه ریزی برای قرار ملاقات، خداحافظی کردن و گفتگوهای دو نفره مهم می توانید دلبستگی، عشق و علاقه و رابطه جنسی تان را بهتر سازید.

در پایان می توان گفت لزومی ندارد که همواره کارهای بزرگی برای رابطه عاطفی خود انجام دهیم در عوض تلاش های کوچکی که به طور مستمر و روزانه انجام می دهیم، موثرترین و اساسی ترین تغییرات را در زندگی مشترک ایجاد خواهد کرد.

منبع : موسسه گاتمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *